Olen aina ollut vähän vastaan näitä kaiken maailman erilaisia sosiaalisia medioita ja niinkuin alussa kerroinkin, omasin itse ainoastaan facebookin ja töissä käytämme Yammeria jonkin verran tiedotus kanavana. Nyt tämän kurssin myötä, latasin itselleni istagramin ja olen aivan koukuttunut. Remontoimme ystäväni kanssa vanhaa hirsitaloa ja on aivan ihan bongailla kuvia saman tyyppisistä kohteista ja ottaa niistä ideoita ja vinkkejä perinnerakentamiseen sekä vanhaan sisustamiseen. Niin talossa kuin puutarhassa. Itse en vierastin Vblogia sen verran että sitä en uskaltanu ottaa käyttöön, mutta nyt mietin että remontoimisen ohessa sen voisi ottaa käyttöön, dokumentointia ja ehkä jopa sponsereiden hankkimiseen. Aika näyttää. Lapsien kanssa täällä kotiopetuksessa otimme myös käyttöön Blogin (en olisi ihan heti uskonut)

IMG_2328.jpg

Markkinointi tarkoituksiin sosiaalinen media on loistava, se tavoittaa suurenmäärän ihmisiä ja mainonta pystytään tarkasti kohdentamaan oikeille kohderyhmille. Suosituimmat sivustos saavat helposti sponsoreita saman tyyppisistä yrityksistä. Näin yksityishenkilötkin pääsevät vaikuttamaan yritysten markkinointiin ja imagon luomiseen. hyvää palvelua mainostetaan usein myös yksityisten ihmisten toimesta heidän omilla kanavillaan.

Kolikolla on myös toinen puoli, Sosiaalisen median käyttäytymis etiketti tuntuu toisilta olevan täysin hukassa, voidaan kommentoida mitä vaan ja kuinka loukkaavasti tahansa kun, toista ihmistä ei nää silmästä silmään ja keskustelua ei sen kummemmin pääse syntymään. Se että jos yritys tekee pienenkin reklaamiota aiheuttavan virheen, sen sijaan että mentäisiin yritykseen reklamoimaan niin kerrotaan siitä sosiaalisessa mediassa kaikille ja näin saatetaan aiheuttaa yrittäjälle suuretkin vahingot maineeseen jonka korjaamiseen saattaa mennä vuosia. Toisin kuin yhden päivityksen postaamiseen taas muutama minuutti.

Muuttuko sosiaalinen media turhan nopeasti, facebookin 11 vuotisen kokemuksen mukakaan perustoiminnot säilyy ja itse käyttäminen ei juuri ole siinä ajassa muuttunut, jonkin verran toki ja lisää toimintoja tottakai on tullut. Enemmänkin mielestäni kysymys kuuluu, onko näitä liikaa? Jokainen yhteisö ja toiminto ja kohderyhmä haluaa perustaa oman sosiaalisen median. Kanavia on nyt esimerkiksi

  • Facebook.
  • Instagram.
  • LinkedIn.
  • YouTube.
  • Twitter.
  • Pinterest.
  • Yammer
  • Tiktok
  • Snapchat
  • Erilaiset Blogit
  • Slideshare

 

Noin muutamia mainitakseni, pirstoutuuko kenttä liian laajalle ja markkinoinnista yritykselle tulee haastavaa?