Hästäk yks; tästä se alkaa, tehtävänä kertoa sosiaalisen median tutuimmasta sovelluksesta. Joka on ehdottomasti mulle niin kutsuttu eläkeläisten sosiaalinen media eli Facebook. Nyt jo tässä 40 kympin korvilla en ole vielä ottanut muuta somea käyttöön kuin facebookin ja senkin pitkän harkinnan jälkeen, äitiyslomalla vailla sosiaalisia kontakteja vuonna 2009.

Päiväkirjana itselle (ja ehkä hiukan myös muille) sekä mainonnan kanavana Facebook (ja sosiaalinen media yleensä) on loistava, se tavoittaa suuren määrän ihmisiä ja kohdentaa myös markkinointia näin halutessasi.

Olen itse tehnyt useita mainoskamppanjoita facebookkiin perheyrityksemme (https://www.facebook.com/KarhulanDivari/) "markkinointi osaajana" Eli lue; suurinpiirtein ainoana perheessä kuka osaa käyttää edes alkeellisesti jotain ATK laitetta. Kampanjat toivat paljon näkyvyyttä ja uusia asiakkaita pitkin suomea. Kereilijät kun ovat levittaytyneet pitkin Suomea ja niin myös harvinaiset keräily tavarat. Näkyvyyttä, näkyvyyttä, näkyvyyttä sitä tarvitsee niin kivijalkakaupat kuin verkossa toimivat yritykset. Nykypäivänä helposti jää unholaan jos ei ole jatkuvasti esillä, useaan suureenkin yritykseen haetaan some osaajia, kohottamaan yrityksen imagoa ja pitämään tuotteet ja itseyrityksen ihmisten mielessä. Työnhaussa niin yrityksen kuin työnhajian käytössä sosiaalinen media on loistava.

Oma käyttöni facebookissa rajoittuu lähinnä kuulumisten selailuun, katsoin että olen itse päivittänyt esimerkiksi kuvia 11 vuoteen alle 10 kpl, nekin tarkasti salattuna ja osoitettuna vain tietyille ihmisille. Kavereiksi en ole hyväksynyt ikinä ketään ketä en olu ennen nähnyt ja tunnen hänet. Olen vähän vainoharhainen sosiaalisen median kanssa, suhtaudun hyvin skeptisesti siihen ettei kuvani päätyisi jonkun toisen käyttöön tai liikkeitäni seurataan ja jatkuvasti puhelimeni tallentaa dataa missä liikun. Vastakohtana taas pidän siitä että koko elämäni aikana kerätyt ystävät ja tuttavat pitkin maailmaa, päivittävät itsestään kuulumisia.

Tämän kurssin uhrauksiin kuuluu muunmuassa liittyminen johonkin muuhun Sosiaaliseen mediaan, valikoin sitten IGn, jo senkin takia että sinne pääsikirjautumaan face-tunnuksilla ja olin kuullut ihmettelyä siitä että en ole koskaan siellä ollut (ja lapset nauraa jo mulle kun oon ihan pihalla).

Tsädää tunnukset helposti ja vaivattomasti! Tälläinen alkeelliset ATK taidot omaava, pääsi jyvälle minuutissa... Ja koukuttui jo heti seuraavassa :D Harvoin jaksan lukea pitkiä tarinoita, mutta noi kuvat siitä aiheesta mikä itseäsi just sillä hetkellä kiinnostaa on upee idis. Siitä sitten näppäämään # Hästäk mistätykkäät ja wow mikä maailma kuvia hypähtää eteen. Täkkäsin seurattavaksi jo useita vanhan hirsitalon remppaan ja sisustamiseen liittyviä sivuja. Seuraavaksi aloinkin etsiä sijoittamiseen ja sijoitusasuntoihin liittyviä sivustoja, mutta aihe on kyllä varsin tylsä noin kuvina enkä siihen maailmaan nyt tätä kautta innostunut vaan meinaan seurata niitä sivustoja edelleen Facebookista. Yrityskäytössä sopii varmaan yrityksille, jonka tuote on visuaalinen ja helposti kuvattava. (esim. tilitoimisto kuvia ei varmaan riitä loputtomiin mielenkiintoa herättämään, mutta taas esimerkiksi divarien sivut oli hyvän kuvaajan jäljiltä upeita). Yllätyin myös kuinka hienoja kuvia instassa on, ihan kuin melkein kaikki sinne postaavat olisivat vähintää ammatti valokuvaajia. Tähän kuvien laatuun selvästi myös yritysten tulee panostaa.

#1B Yritykset, yhdistykset ja järjestöt somessa

Valitsin vertailu kohteeksi tähän kyläyhdistysten sivut, oman seurattavani/päivitettäväni Itäranna kyläyhdistyksen ylläpitämä sivuston "Itärantalaiset" Facebookista osoitteesta https://www.facebook.com/groups/itarantalaiset/

Instagramista #kausalankyla osoitteesta https://www.instagram.com/kausalankyla/

Instasta oli myös viimeinen vertailu kohta, ihan jo sen takia valitsin aiheen, että voisimmeko me hyötyä instagramista omassa kyläyhdistyksessämme. Lasikankaan kyläyhdistys jonka mahtavilla luontokuvilla varustetut sivut löytyvät osoitteesta https://www.instagram.com/lasikankaan_kylayhdistys/

Facebookissa tämän tyyppiset sivustot ovat informatiivisempia ensi vilkaisulla; mitä tapahtuu, kenen kissa kadoksissa, talo kylältä myynnissä, ym.  Instagramissa sivut ovat taas enemmänkin markkinointikanavia, Lasikankaan kyläyhdistyksen insta sivujen kuvat olivat ihania, mutta mieleeni tulee enemmän mielikuvamarkkinointi, joka tietysti tärkeää pienelle yhteisölle. Ja Yrityksille ihan super tärkeää! näissä instagram päivityksissä käytetään aika vähän # merkkejä ja näin sivut eivät leviä pitkälle, mutta toisaalta tarkoitushan onkin pitää ehkä sivut kylän omana kanavana. Itse pidin tähän tarkoitukseen Facebookkia parempana alustana.