# 2A Tietosuoja

Muut kurrsilaiset olivatkin aloittaneet keskustelupalstalle mielenkiintoisia avauksia, itse otin kantaa Julian aloittamaan keskusteluun "Googlen pohjaton tiedonjano" . Tämä aihe puhuttaa loputtomasti niin kotona kuin firmojen kahvipöydissä. Kaikki ovat varmaan huomanneet miten meistä kerätään tietoa ja sitten markkinointi kohdennetaan juuri siihen keskusteleen mistä olet viimeksi puhunut. Aiha on kiehtova ja samalla hyvin pelottava, mitä kaikke meistä oikeasti tallennetaan ja onko se ainoastaan markkinointitarkoitukseen. https://www.uusisuomi.fi/uutiset/salakuunteleeko-facebook-puheitasi-insinoori-paljasti-mista-oudot-sattumat-johtuvat/8e45bbdc-5cb5-3947-a290-1192b105234c

 

Toisen mielen kiintoisen aloituksen oli tehnyt Saija otsikolla "kuva kertoo enemmän kuin luuletkaan" Aika moneessa yrityksessä on kielletty valokuvaaminen, koska arkaluontoista tietoa saattaa helposti kulkeutua firman ulkopuolelle ihan vahingossa vaikka selffie innostuksen myötä. Myös mikä kotielämässä mietityttää on lapsien digitaalinen jalanjälki, mikä on ehkä kertynyt koko elämän aikana, mutta itse et ole saanut siitä päättää. jos haluaisitkin jotain kuvia poistettavaksi niin se on melkein mahdotonta hävittää internetin ihmeellisestä maailmasta. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhemmat-voivat-tietamattaan-asettaa-lapsensa-vaaraan-verkossa-he-eivat-ymmarra-miten-tietoja-tallennetaan-ja-jaetaan/7050720

 

Työyhteisössä henkilökohtaisten tietojen jakaminen on harvoin pakollista itse työnsuorittamisen kannallta, mutta esimerkiksi kaulassa roikkuvissa henkilökorteissa on nimet ja valokuvat ja firman osoite. Omassa työpaikassa henkilökortti toimii myös avaimena mm. oviin, portteihin ja tulostimiin. Jos kulkukorttia säilyttää huonosti ja se häviää tai varastetaan on firman ja myös hyvässä lykyssä oma tietoturva uhattuna. Digitaalinen maailma avaa uusia haasteita tietoturvaan, mutta myös  helppottaa sitä, ennen vanhaan kuin hukkasit avaimet niin kaikki lukot jouduttiin kaikki sarjoittamaan uudelleen. Nyt kortin voi firman it osasto napata pois päältä sekunteissa ja näin estetään kulku yritykseen.

 

#2B Digitaalinen identtiteetti

En vielä kerennyt googlaamaan, mutta oletan että itsestäni se ei ole kovinkaan laaja, olen ollut aina huono somen käyttäjä, tämä on ihka ensimmäinen blogini. Mutta jännitys tiivistyy...

No niin, hetkeä myöhemmin. Itsestäni löytyy LinkedIn profiili ja siitä valitettavasti kuva joka nousee kuva hakuun... Ja facebookin profiili joka on suojattu mahdollisimman hyvin eikä ole julkinen. Itselläni on aika harvinainen nimi ja facesta löytyy ainoastaan toinen profiili samalla nimellä. Ja Fonektasta saa puhelinnumeron jos on luonut tunnukset. Itselläni on helppo säädellä identiteettiäni netissä, mutta julkisuuden henkilöille tämä on täysin mahdotonta. koska kaikki muut ihmiset luovat identiteettiä jatkuvasti, yhdistävät kuvia ja tarinoita ja ehkä myös käsittelevät ja muokkaavat tarinaa ja kuvia omanlaisekseen. Näiden tarinoiden poistaminen netistä on melkeinpä mahdotonta. Jotain vinkkejä google antaa, millä tätä valokuvien virtaa voi hillitä. https://support.google.com/webmasters/answer/35308?hl=fi

Niinkuin epäilinkin ja ilokseni huomasin on digitaalinen identiteettini hyvin kapea. Mutta niinkuin jo ylempänä totesin on esimerkiksi nykypäivän lapsien digitaalinen identiteetti hyvin laaja. Googlasin tähän myös molemmat lapseni ja heidät on netissä mainittu ainoastaan harrastusten myötä kun kilpailutuloksia on julkaistu lehdissä. Pienemmästä pojastani löytyi myös lehtiartikkeli jossa on hänen kuvansa.

#2C Sosiaalisen median pelisäännöt

Kolusin uudestaan läpi oman työpaikkani ohjeet sosiaalisen median käytöstä, ensinnäkin ohjeen löytäminen vaati jo pieniä ponnistuksia mutta vihdoin sen löysin. Työskentelen itse suuressa kansainvälisessä yhtiössä, joten meillä on maailmalla sosiaalisen median tiimi joka loihtii säännöt sosiaalisen median käyttöön, valvoo sitä ja ohjeistaa mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Meillä ei ole kielletty puhumasta työstään, mutta painotetaan useasti että on eri asia puhua yrityksestä kuin puhua yrityksen nimissä. Yrityksellä on myös omia sosiaalisen median kanavia. Ohjeissa korostetaan että lakia tulee aina noudattaa (tekijän oikeudet, kuvissa henkilö oikeudet kieltää kuva) ja sen voi kirjoittaa minkä voisi sanoa julkisesti kameran edessä. Kehotetaan käyttämään valmiita kuvia esim. yrityksen logoista ja kilpailijoiden logoja ei saa julkaista firman nimen yhteydessä. Ja tuotanto, suunnittelu ja tuo kuvaaminen on tietenkin kielletty. Ilokseni huomasin että ohjetta päivitetään ahkerasti ja maailma muuttuu jatkuvasti niin yritysten pitää kokoajan olla ajan hermolla.

IMG_2283.jpg